Unngå fruktose for å fjerne kroppsfettet til sommeren. Fruktose er et sukker som finnes i store mengder i bearbeidet mat i form av høy-fruktose korn sirup, men er også å finne i frukt. Kroppens reaksjon på fruktose, spesielt i store mengder, er å gjøre dette om til fett. Det kan også påvirke leverfunksjonen, og hvis du spiser store mengder jevnlig, så vil dette gjøre leveren mindre i stand til å behandle blodsukkeret, som betyr at du vil bli enda tykkere i det lange løp.
En rekke studier minner odd på om hvorfor det er så viktig å eliminere all høy-fruktose korn sirup fra kostholdet og begrense fruktose inntaket fra frukt til veldig moderate mengder. En studie i Journal of Nutrition så på hvordan kroppen prosesserte sukker, ved å gi slanke og sunne deltakere en frokostdrikk som enten var 100 prosent glukose, halvt glukose og halvt fruktose eller 25 prosent glukose og 75 prosent fruktose.
I de neste fire timene etter inntaket av drikken som inneholdt fruktose, så økte lipogenesis eller fettproduksjonen I kroppen signifikant mer enn inntak av glukose drikken. Ikke nok med at all fruktose som deltakerne inntok til frokost ble omdannet til triglyserider for å bli lagret som fett i løpet av bare fire timer, men kroppen behandlet også mat som deltakerne inntok til lunsj på en annerledes måte.
Etter å ha inntatt en normal lunsj, så var triglyseridnivåene forhøyet med så mye som 30%, noe som indikerer at kroppen var I en “fettlagrings” modus. Enkelt fortalt, alle karbohydrater som ble inntatt til lunsj ble fraktet til leveren og brutt ned og deretter omdannet til fett.
Disse resultatene er ganske signifikante fordi deltakerne var slanke og sunne, men deres forbrenning var betydelig endret etter bare en stor dose fruktose om morgenen. De som spiser bearbeidet mat som inneholder høy-fruktose korn sirup vil ha vedvarende endret metabolisme som i “fettlagrings” modus og når du blir overvektig, så vil kroppen din alltid foretrekke fettlagring
Enda mer problematisk, en annen studie I The American Journal of Physiology avdekket at hvis du inntok høy-fruktose og høy-fett diet, så ville du bli insulin resistant, som betyr at kroppen din ikke bearbeider glukose godt nok. Denne studien avdekket at hvis man spiser en diett med mye fruktose og fett i åtte uker, så vil leveren bli ineffektiv i å omdanne til glykogen for lagring og senere bruk.
I en sunn lever, når du spiser glukose, så vil leveren avgjøre om den trenger å forbrenne glukose med en gang for energy eller lagre glukose som glykogen for senere bruk (et bra utfall fordi du kan nyttigjøre deg av lever glykogen lagrene når du gjør veldig intensive trening og energilagrene er lave) eller omdanne dem til fett. En høy-fruktose diett som også inneholder mye fett vil gjøre leveren ikke i stand til å lagre glykogen, men i stedet lagre det som fett.
Ikke bli lurt av dem som sier at det er O.K å spise små mengder høy-fruktose korn sirup. Du trenger å spare ditt fruktose inntak for frukt siden de også tilfører mange antioksidanter, essensielle vitaminer og fiber. I tillegg, ingen går glipp av noe ved å eliminere all bearbeidet mat som er en av de vanligste kildene til høy-fruktose korn sirup.
Ikke eliminer frukt, men hvis du forsøker å miste vekt eller er opptatt av din forbrenning, så begrens fruktose fra alle kilder til 5-10 gram pr.dag. For veldig aktive individer, 20 til 30 gram med fruktose bør være det maksimale inntaket. Bær er ditt sikreste tips for frukt fordi de innholder lite fruktose og er fulle av antioksidanter.
Henvisninger:
Coate, K., Scott, M., et al. Chronic Consumption of a High-Fat/High-Fructose Diet Renders the Liver Incapable of Net Hepatic Glucose Uptake. American Journal of Physiology. 2010. 299(6), E887-898.
Parks, E., Skokan, L., et al. Dietary Sugars Stimulate Fatty Acid Synthesis in Adults. Journal of Nutrition. 2008. 138(6), 1039-1046.
Copyright ©2012